30 دسامبر 2022- یک مطالعه منتشر شده در Current Diabetes Reviews به این نتیجه رسیده است که در زنان مبتلا به دیابت بارداری، انسولین آسپارت سریعتر در مقایسه با انسولین آسپارت معمولی با کنترل بهتر قند خون همراه است.

آسپارت سریع تر یا Faster aspart، یک انسولین آسپارت سریع الاثر است که در چندین کشور برای استفاده در بارداری تایید شده است. با این حال، در هند در مورد ارتباط این نوع انسولین با پیامدهای بارداری، اثربخشی و ایمنی (زنان مبتلا به دیابت بارداری) داده های محدودی در دسترس بود.

با توجه به پیشینه فوق،Aneesh Ghosh ، یک مطالعه گذشته نگر برای مقایسه و ارزیابی ایمنی و اثربخشی آسپارت سریعتر و انسولین آسپارت معمولی برای مدیریت دیابت بارداری در زنان باردار انجام داد.او سوابق پزشکی 60 زن مبتلا به دیابت بارداری را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.این زنان با آسپارت سریعتر یا انسولین آسپارت در یک مرکز مراقبت عالی (بین مارس 2019 تا سپتامبر 2020) تحت درمان قرار گرفتند.در چهار زمان روز، یعنی ناشتا، 1 ساعت پس از صبحانه، پس از ناهار و پس از شام، سطح قند خون خود پایش شده(SMBG) که طی شش روز متوالی در هر زمان قبل از زایمان ثبت شده بود، تجزیه و تحلیل شد.در هر دو گروه، پیامدهای بارداری و نوزادی مقایسه شدند.

یافته های این مطالعه به شرح زیر بود:

· پس از شام، میانگین قند خون پس از غذا (PPG) در گروه آسپارت سریعتر در مقایسه با گروه انسولین آسپارت معمولی به طور قابل توجهی کمتر بود (2.52±123.61 میلی گرم در دسی لیتر در مقابل 2.98 ± 125.87 میلی گرم در دسی لیتر).

· در گروه آسپارت سریعتر، زنان به طور قابل توجهی دارای نوسانات قند خون کمتری بودند.

· در گروه آسپارت سریعتر، تعداد کمتری از رویدادهای هیپوگلایسمی ثبت شد.

محققان نتیجه گیری نمودند که زنان مبتلا به دیابت بارداری به کنترل قند خون بهتری با آسپارت سریعتر در مقایسه با انسولین آسپارت معمولی دست می یابند. محققان برای تأیید این نتایج، خواستار مطالعات بیشتر در مقیاس بزرگ در این زمینه شدند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/faster-aspart-tied-to-better-glycemic-control-than-insulin-aspart-for-gestational-diabetes-104820